Online enquêtes : 14 redenen om ervan te houden

online enquêtes lachende gezichten

Hoewel papieren enquêtes nog steeds hun nut bewijzen, zijn de voordelen van online enquêtes niet te onderschatten. Ze maken het mogelijk om interactieve dialoog op te bouwen met de consument. Hieronder lijsten we 14 sterktes van online enquêteren op.

1. Branding van online enquêtes

Met web enquêtes heb je volledige controle over je merk. Je kan snel een logo en kleuren toepassen. Maak een aangepaste URL om je online enquête te delen. Zo kunnen uw respondenten de enquête makkelijk associëren met uw organisatie.

Branded survey. Enquête volledig aangepast aan corporate design.

2. Interactieve vragen

In een online enquête kan je een hele reeks van interactieve vragen gebruiken. Zo wordt je enquête uitnodigend en verzamel je betere respons. Drag & Drop vragen stellen respondenten in staat om items visueel te rangschikken of in categorieën te plaatsen. Afbeeldingen die je kan aanklikken zijn een perfect alternatief voor checkboxen. Sliders stellen je in staat meer keuzeopties toe te voegen zonder meer ruimte in beslag te nemen.

Sliders om tevredenheid te meten
Met sliders voeg je meer interactie toe aan je enquêtes.

3. Beeld en geluid

Gebruik multimedia om een enquête interessanter en toegankelijker te maken voor je respondenten. Gebruik video, audio of beeldmateriaal om informatie te verzamelen over reclamevideo’s, marketing materiaal, ideeën voor product ontwikkeling of over advertentievoorbeelden.

Gebruik video's als introductie op uw enquête

4. Meertalige vragenlijsten

Vertaal online enquêtes snel naar andere talen en bereik zo je respondenten in hun eigen taal. Zo kan je ‘global’ gaan met je enquête. Met slechts één URL en alle data in één project.

Meertalige vragenlijsten met Snap Surveys

5. Responsieve enquêtes

Verhoog het aantal deelnemers door responsieve enquêtes te bouwen die op élk toestel kunnen ingevuld worden, zoals desktop computers, tablets en smartphones.

6. Dynamische tekst (piping)

Gebruik eerder gegeven antwoorden in nieuwe vragen, naarmate de deelnemers verder gaan door je enquête. Zo geef je een extra persoonlijk accent aan je project.

7. Routing (of skipping)

Routing stuurt de respondent naar de juiste vragen in de enquête op basis van de gegeven antwoorden. Voor papieren enquêtes wordt de routing zichtbaar gemaakt op de pagina maar voor online enquêtes verloopt dit volledig automatisch.

8. Toon elementen willekeurig in de vragenlijst

Verminder de invloed van de structuur van de vragenlijst (= bias). Je kan een aantal vragen op één pagina laten wisselen, de volgorde van de pagina’s willekeurig instellen, de antwoorden op vragen of zélfs de vragenset willekeurig laten verschijnen.

9. Antwoordcontrole

Validatie van antwoorden in een online enquête zorgt voor correcte en volledige data. Maak uw belangrijkste vragen verplicht, beperk het aantal te geven antwoorden in een multiple choice vraag, of aanvaard enkel vooraf bepaalde waarden voor numerieke gegevens, datums of tijdstippen.

10. Dynamische ‘dank u’ pagina

Na het invullen van een enquête kan je de deelnemers naar een pagina leiden die gepersonaliseerd is op basis van de gegeven antwoorden. Je kan bijvoorbeeld hun naam gebruiken in de slotpagina om hen persoonlijk te bedanken. Klanten gebruiken ook onze standaard bedankingspagina als eindpunt.

11. Flexibele verspreiding van je vragenlijst

Gebruik e-mail of SMS om deelnemers uit te nodigen. Deel een link op je sociale media. Bouw een QR-code die je op folders of affiches plaatst. Online enquêtes kunnen verspreid worden op social media om potentiële respondenten te bereiken waar ze zich bevinden. Interviewers kunnen de Snap Mobile App gebruiken om personen face to face te bevragen. Plaats een kiosk aan de uitgang om de mening van je bezoekers te kennen. Al deze kanalen kan je tegelijkertijd inschakelen binnen één project zodat ook alle antwoorden samenkomen in één databank.

12. Monitor uw deelnemers

Hou de voortgang van de deelnemers in de gaten en stuur herinneringen uit naar personen die de enquête nog niet hebben ingevuld.

13. Analyse van gegevens

4 soorten analyses met Snap Surveys : chart diagram, word cloud, lijsten, tabellen

Je kan heel makkelijk en in ‘realtime’ al je online respons samenbrengen om te analyseren en om inzichten en trends te ontdekken die een antwoord bieden op uw onderzoeksvragen. Je kan je analyses op voorhand bouwen, zodat je live kan volgen hoe de resultaten evolueren.

14. Bouw rapporten

Smart reports dynamische rapporten NPS

Creëer een reeks van zelfgemaakte rapporten en voeg tabellen, grafieken, diagrammen toe om belangrijke gegevens uit te lichten. Rapporten helpen je om positieve en negatieve aspecten te identificeren, om aanbevelingen voor verbeteringen te formuleren of om te vergelijken met benchmarkgegevens.

Meer weten?

Wil je meer weten over de functies en voordelen van online enquêtes, en hoe Snap Benelux u kan helpen om enquêtes te bouwen, data te verzamelen of rapporten te maken? Contacteer ons. Ken je zelf nog andere redenen je ervan overtuigen om online enquêtes te gebruiken? Laat ons een reactie na of start een gesprek met ons. Wij komen graag luisteren!

 

Geen reacties

Je reactie toevoegen