GDPR : Is uw enquêteproject compliant?

Zoom in op het woord "security" en een muis pointer op een computerscherm

Was de heisa rond GDPR niet gewoon een “millennium bug”?

De lancering van GDPR is ondertussen al even achter ons.

Sommige pop-up schermen lijken een beetje meer gesofisticeerd dan vroeger, maar al bij al lijkt dit alles sterk op het pre-GDPR tijdperk. Is GDPR misschien het equivalent van de millennium bug? Een gigantische berg voorbereidingen om dan eigenlijk weinig te veranderen?

Bij het intreden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming verwachtten we niet dat vliegtuigen opeens zouden neerstorten. Of dat medische toestellen zichzelf zouden uitschakelen of bankrekeningen niet langer toegankelijk zouden zijn voor klanten.

Nu de voorbereidingen al even achter de rug zijn, lijkt de impact van GDPR gewoon het nieuwe normaal te zijn. Het wijzigt weliswaar de manier waarop ondernemingen omgaan met onze persoonlijke gegevens maar langs de gebruikerszijde is de impact relatief beperkt. De richtlijn geeft vooral meer rechten aan de respondent of het “data subject”.

Extra dimensie voor marktonderzoekers

Voor ons, actief in de wereld van enquêtes en marktonderzoek bracht dit wel een extra dimensie met zich mee.

Elk onderzoeksproject start traditioneel met enkele vragen :

  • Welke inzichten willen we uit de analyse halen?
  • Welke beslissingen hopen we te kunnen beantwoorden op basis van de resultaten?

Hiervan vertrekkend kunnen we de juiste vragen stellen en ook afspreken wie onze doelgroep zal zijn.

Tot zover klinkt dat wel logisch. Maar we moeten vandaag ook grondig nadenken over hoe we de persoonlijke gegevens die we verzamelen zullen “verwerken”. Dat brengt enkele extra vragen met zich mee die nagaan of uw enquêteproject “compliant” is:

  • Hebben we die persoonlijke gegevens echt wel nodig?
  • Kunnen we niet beter anonieme data –  indirect – koppelen aan persoonsgegevens?
  • En wat zegt de wet dan over het verzamelen en verwerken van die persoonsgegevens?
  • Is het duidelijk voor de respondent waarvoor we zijn of haar gegevens gaan gebruiken?
  • Waar slaan we deze gegevens en de responsdata op? Is dat een veilige omgeving?
  • Hebben we bijkomende mechanismen nodig voor respondenten die deze gegevens willen raadplegen, wijzigen of gewoonweg willen wissen?

GDPR Impact Analyse – check welke specifieke maatregelen je moet nemen

We hebben zélf het voorbije jaar nagekeken in welke mate onze software, systemen en processen uitgerust zijn om aan de bijkomende eisen te voldoen. Los daarvan zijn er heel wat occasionele enquêtemakers. Hebben die ook nagedacht over de impact van GDPR op de enquête die ze willen houden?

Om enquêtemakers te helpen bouwden wij een eenvoudige tool die om de impact van GDPR op uw specifieke project te bepalen.

De eerste versie van deze gratis GDPR Impact Tool is nu beschikbaar. Ook al zijn er enkele bijkomende tips voor Snap Survey gebruikers, zélfs zonder gebruik van Snap kan je door de vragenlijst gaan om zeker te zijn of je project conform GDPR is georganiseerd. Je ontvang na het invullen een e-mail met bijkomende adviezen en richtlijnen.

Ga naar de Tool

Voor meer informatie over hoe Snap Survey software je kan helpen met GDPR,  klik hier.

Dit artikel is een Nederlandstalige bewerking van het volgende artikel : https://www.snapsurveys.com/blog/gdpr-normality-impact-survey-marketplace/#more-11513)

Over de auteur: Grant Stevens is Commercial Director van Snap Surveys Ltd.

 

Geen reacties

Je reactie toevoegen