Fout #4: Lange enquêtes met slecht design

lange enquêtes pover design verveelde respondent

Het design en de lengte van je enquêtes maken het verschil tussen succes of mislukking. Eerdere vragen beïnvloeden dikwijls de antwoorden op latere vragen. Hou daar rekening mee wanneer je de volgorde van de vragen bepaalt. Lange enquêtes met slecht design vragen veel geduld van je respondent.

Besef dat je kostbare tijd van uw respondenten vraagt. Je bent ook niet de enige die vraagt om een enquête in te vullen. De verleiding is groot om alles waarover je iets wil weten in je enquête te proppen. Maar te lange enquêtes doen mensen opgeven. Uiteindelijk beïnvloedt dat de kwaliteit van je data.

Oplossing : dynamische routing en interactie

Met professionele enquêtesoftware kan je routing en skipping toepassen. Je kan vragen of antwoorden in willekeurige volgorde tonen. Je kan sliders of andere interactie inbouwen. Dit vermindert het risico op verveelde respondenten die afhaken.

Toon je enquête aan een testpubliek. Dat kunnen ook je collega’s zijn. Zo ben je zeker dat je geen lange enquêtes of vragenlijsten met slecht design de wereld instuurt. Vraag daarom na hoe de collega’s de lengte ervoeren. De lengte hangt natuurlijk ook af van de methode die je hebt gekozen.

Een online enquête die 10 minuten duurt is al meer dan voldoende. Bij face-2-face interviews is er meer interactie en kan je meer vragen stellen op een kortere tijd. Of je kan werken met geluidsopnames. Maar online moet je gedisciplineerd blijven over wat je wil weten. Grijp terug naar je doel (zie fout 1) en beperk je vragen tot het onderwerp dat je in het begin hebt bepaald.

Verschenen eerder in deze reeks:

Bron : Excerpts from the Expert Report: Walk the talk: the 7 most common mistakes in gathering customer feedback – and how to avoid them, by BrandRepublic in association with Snap Surveys.

Geen reacties

Je reactie toevoegen