Fout #1 : geen duidelijke doelstelling

duidelijke doelstelling

Het verschil tussen een snelle vraag op Google Forms en een meer verfijnde toepassing is groot. Het is zoals het verschil tussen een ring-tone op je telefoon en een live concert. Er is nood aan beiden, maar ze liggen mijlenver uit elkaar. Met een duidelijke doelstelling voor ogen kies je in de eerste plaats ook voor de juiste toepassing.

Nu enquêtes maken goedkoper wordt, is het maar al te makkelijk om de snelle vraag te verkiezen boven goed doordacht onderzoek. Consumenten worden gebombardeerd met enquêtes. Hierdoor bouwen ze een zekere ‘enquêtemoeheid’ op. Wanneer je je klanten bevraagt, doe dat dan van de eerste keer goed: je krijgt misschien geen tweede kans.

Oplossing: Hou je commerciële doelen in de gaten

Marktonderzoekers moeten zich afvragen waaróm ze de mening van de consument of de klant willen kennen. Het is vandaag belangrijk om inzichten te verzamelen waarmee je écht aan de slag kan. Je moet dus informatie verzamelen die de prestaties van je organisatie kan verbeteren. Zo wordt de enquête een hefboom voor meer business.

Alvorens je feedback verzamelt moet je je afvragen waar je naar zoekt. Leg je met deze enquête een opportuniteit of een bedreiging bloot? En wat is de financiële impact? Zal je dankzij deze enquête in staat zijn om je verkoopcijfer te verbeteren. Breidt je klantenbestand hiermee uit? Geeft het onderzoek je een kijk op de nabije toekomst? Bevat die toekomst een bedreiging voor je klantenbestand? Daalt de verkoop als je niets doet? Of nog erger : vertrekken je klanten als je niets doet?

Kort samengevat : bepaal in de eerste plaats heel scherp je doelstelling alvorens je klant te bevragen. Welke bevindingen wil ik uit mijn enquête halen? Dit zal het verdere enquêteproces bepalen, en ook een leidraad zijn bij het stellen van de juiste vragen.

Terug naar de inleiding

Bron: Excerpts from the Expert Report: Walk the talk: the 7 most common mistakes in gathering customer feedback – and how to avoid them, door BrandRepublic (nu Campaign) in samenwerking met Snap Surveys.

Dit artikel is een vertaalde bewerking van een eerdere post van Susan E.Defranzo.

Geen reacties

Je reactie toevoegen