Snap Surveys Benelux Blog

feedback_positive

Een enquête maken : 7 flagrante fouten

In deze blogreeks behandelen we de meest flagrante fouten en valkuilen in het verzamelen van feedback bij klanten en hoe je deze fouten kan vermijden. 

feedback niet delen

Fout #7: Feedback niet delen met je organisatie

Vaak is er in organisaties een enorme hoeveelheid data aanwezig die te weinig wordt gedeeld. Feedback niet delen is geen optie meer.

interpretatie van resultaten

Fout #6: Verkeerde interpretatie van de resultaten

Elk onderzoek brengt een risico met zich mee en leidt soms tot een verkeerde interpretatie van de resultaten. Soms trekt men tijdens de analyse de respons uit te context of zorgt spontane feedback voor een polariserend effect.

luisteren naar het antwoord

Fout #5 : niet luisteren naar het antwoord

Wanneer iemand de moeite doet om feedback te geven, moet je ook luisteren naar het antwoord. Vele organisaties doen niets merkbaar met de verzamelde feedback of schieten zélfs in een defensieve houding. Dat is niet hoe je moet omspringen met feedback.

lange enquêtes pover design verveelde respondent

Fout #4: Lange enquêtes met slecht design

Het design en de lengte van je enquêtes maken het verschil tussen succes of mislukking. Eerdere vragen beïnvloeden dikwijls de antwoorden op latere vragen. Hou daar rekening mee wanneer je de volgorde van de vragen bepaalt. Lange enquêtes met slecht design vragen veel geduld van je respondent. Besef dat je kostbare tijd van uw respondenten …

multi channel paper laptop mobile

Fout #3: Geen multi channel aanpak

Wil je een representatief staal van de bevolking bevragen? Dan moet je ook vandaag nog een multi channel aanpak toepassen. Enquêtes op papier horen daar soms ook bij. Denk voor meer diepgang ook aan kwalitatief onderzoek, naast kwantitatieve technieken.

responsief ontwerp

Fout #2: Je plaatste de respondent niet centraal

Het belangrijkste adagio in de zakenwereld is nog steeds : ‘de klant komt altijd op de eerste plaats’. Dit geldt ook wanneer je enquêtes maakt. Maar al te vaak zijn enquêtes zo opgesteld dat de problemen van de organisatie worden onderzocht, en niet die van de klant. Met andere woorden : je plaatste de respondent …

duidelijke doelstelling

Fout #1 : geen duidelijke doelstelling

Bepaal in de eerste plaats heel scherp je doelstelling alvorens je klant te bevragen. Welke bevindingen wil ik uit mijn enquête halen? Dit zal het verdere enquêteproces bepalen, en ook een leidraad zijn bij het stellen van de juiste vragen.

checklist tips and tricks

Responsgraad op enquêtes verhogen : ons advies

We worden overspoeld door online enquêtes. Daarom is het belangrijk dat deelnemers een goed gevoel krijgen wanneer ze jouw enquête te zien krijgen. Wij verzamelden 25 tips die helpen om de respons ratio op jouw enquête te verhogen.

helpdesk support

Het helpdesk platform

Er zijn tal van redenen waarom wij je graag verwelkomen in onze Snap Benelux user community. Lees er hier meer over.