16 vragen naar de betrokkenheid van je personeel

Kom tot betere inzichten

groepsfoto-personeel-betrokkenheid

Personeelsenquêtes worden wereldwijd ingeschakeld door HR verantwoordelijken. Ze peilen onder meer naar de betrokkenheid van het personeel en hun motivatie op het werk. Bij personeelsenquêtes gaat het niet enkel over hoe tevreden ze zijn. Hoe gemotiveerd zijn ze om écht het verschil te maken?


Wat verstaan we onder betrokkenheid?


Door te peilen naar de betrokkenheid meet je of een medewerker geïnteresseerd is in je organisatie. Je kan nagaan hoe hij of zij je kernwaarden belichaamt.


Voelen ze zich onderdeel van het team? Vinden ze dat hun rol een verschil maakt? Zullen ze zich bij elke gelegenheid ziek melden? Zien zij zichzelf op lange termijn nog werkzaam in je organisatie?


Hieronder lijsten we 16 vragen op die de betrokkenheid van medewerkers in kaart brengen.


16 vragen om op te nemen in uw personeelsenquête


1. Ik geniet van mijn werk en ben er trots op dat ik de beste ben die ik kan zijn


Een werknemer die plezier heeft in zijn werk en trots is op zijn werk zal ongetwijfeld beter werk opleveren en een actievere rol spelen in de organisatie.


2. Mijn job is belangrijk voor het succes van het bedrijf


Een werknemer die aanvoelt dat hij/zij bijdraagt tot het succes van de organisatie zal doorgaans meer gemotiveerd zijn dan iemand die de indruk heeft dat zijn of haar rol onvoldoende erkend wordt.


3. Ik wil het bedrijf zien slagen


Of het nu gaat om prikkels zoals winstdeling, werkzekerheid of gewoon persoonlijke trots, een werknemer die emotioneel geïnvesteerd heeft in uw toekomst zal zijn uiterste best doen om u te helpen uw doelen te bereiken.


4. Ik denk graag na over ideeën die het bedrijf vooruit kunnen helpen


Een betrokken medewerker zal (ook in de vrije tijd) nadenken over manieren waarop de organisatie kan verbeteren.


5. Ik geniet hier van de cultuur en teamgeest – het voelt aan als familie


Als je er samen in zit, wil je ook erkend worden als een belangrijk lid van de familie


6. Ik werk graag 15 minuten extra indien nodig en vertrouw erop dat mijn manager net zo flexibel met mij zal zijn wanneer ik het nodig heb


Het is geweldig om een omgeving te creëren waarin mensen meer dan bereid zijn om laat te werken om de klus te klaren, maar werknemers kunnen na verloop van tijd boos worden. Wanneer flexibiliteit echter in beide richtingen werkt, zullen ze zich gewaardeerd voelen.


7. Men kan erop rekenen dat ik de tijd die ik verschuldigd ben inhaal zonder dat mijn manager me hoeft te controleren


Een medewerker die flexibiliteit op prijs stelt, zal dankbaarheid voelen en het in hem gestelde vertrouwen willen rechtvaardigen.


8. Het management en de directie zijn benaderbaar en transparant over de prestaties en toekomstplannen van de organisatie


Dit speelt in op de teamgeest en cultuur van een organisatie. Toegankelijk management en transparantie creëren een familiegevoel en zorgen ervoor dat een werknemer zich gewaardeerd voelt.


9. Ik vind het belangrijk dat het bedrijf sociale kwesties serieus neemt, b.v. vermindering van de afhankelijkheid van kunststoffen voor eenmalig gebruik


Vooral belangrijk voor Millennials en Gen Z-medewerkers die bekend staan om hun sociale bewustzijn en verwachten dat hun werkgever dat ook is.


10. Mijn organisatie speelt een positieve rol in de samenleving


Commerciële bedrijven spelen een grote rol om mensen actief te houden. Grote bedrijven steunen hun lokale gemeenschap vaak door middel van donaties en moedigen gemeenschappen aan om een gezonde relatie met het bedrijf op te bouwen.


11. Ik vind het belangrijk dat het bedrijf bekend is en gerespecteerd wordt door branchegenoten


Hoewel het niet altijd belangrijk is dat uw organisatie bekend is bij het publiek, is een goede reputatie belangrijk voor werknemers die netwerkevenementen zoals beurzen bijwonen.


12. Ik vertel mijn vrienden met fierheid voor wie ik werk


Of het nu een marktleider is of gewoon een organisatie die goede dingen doet, een werknemer die trots is op zijn of haar bedrijf, zal dat weerspiegelen in de prestaties en ook in externe gesprekken – mond-tot-mondreclame doet er altijd toe.


13. Ik moedig vrienden aan om te solliciteren voor een passende vacature bij mijn bedrijf


Als het antwoord nee is, zal die werknemer waarschijnlijk ook niet blijven.


14. Ik ben niet actief op zoek naar een andere job


Hoewel er misschien kansen ontstaan die te mooi zijn om te laten liggen, zal een gelukkige en betrokken medewerker niet actief op zoek gaan naar een andere job.


15. Ik denk dat hier ruimte is voor opleiding, ontwikkeling en vooruitgang


Een medewerker met vaardigheid en ambitie moet weten dat hij over 5 jaar niet op exact dezelfde plek zal zitten.


16. Ik zie mezelf hier over 3-5 jaar werken


Als de werknemer betrokken is zal hij hier ook positief op reageren.


Vragen naar betrokkenheid bij thuiswerkend personeel


Peilen naar de betrokkenheid van werknemers die op locatie of thuis werken is wellicht nóg belangrijker.


Of thuiswerk nu al was ingeburgerd of niet tijdens de Covid-19 pandemie, afstandswerken is vandaag essentieel voor heel wat bedrijven.


Maar hiermee ontstaat ook de nood om erop te vertrouwen dat werknemers verantwoord omspringen met de verantwoordelijkheden die ze krijgen.


Enkele voorbeelden:

  1. Het is belangrijk voor me om het vertrouwen dat in mij gesteld wordt bij thuiswerken niet te schaden
  2. Ik heb alles wat ik nodig heb om mijn thuiswerk perfect uit te voeren
  3. Wanneer mijn manager of mijn team me nodig heeft, ben ik makkelijk telefonisch of via video call bereikbaar
  4. Ik werk graag op afstand en voel me gemotiveerd om mijn werk af te leveren conform de verwachtingen van mijn werkgever
  5. Ik heb genoeg contact met mijn collega’s, mijn manager en de organisatie zodat ik weet wat er van mij verwacht wordt en ik me toch onderdeel voel van een team.


Conclusie


Betrokken personeel is essentieel voor élke organisatie.


Een hoge betrokkenheid zorgt voor nét dat extraatje meer. Zo behalen je medewerkers zowel hun persoonlijke als professionele doelen. Ze zijn productiever en meer bij de pinken.


Een personeelsenquête die de betrokkenheid in kaart brengt helpt om een teamgeest te creëren. Hierdoor blijven je werknemers loyaal aan boord.


We hopen alvast dat deze vragen daarbij kunnen helpen!



Gerelateerde artikels: